Wandelen doet goed!

1. Wandelen is fantastisch voor je humeur

Om het stresshormoon cortisol uit je lijf te krijgen, is wandelen by far het meest effectieve. Wandelen prikkelt je zintuigen: je ruikt, ziet, voelt en hoort de natuur om je heen. Bij wandelen gaat het niet om presteren, de afstand en de snelheid. Het gaat erom dat je juist even in het moment leeft. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd. Daarbij worden stress, angst en depressies verminderd. Kortom, wandelen maakt je blijer, rustiger en minder gestrest.

2. Wandelen heeft een positief effect op je slaappatroon

Wanneer je een halfuurtje per dag wandelt, kan je jouw slaapkwaliteit aanzienlijk verhogen. Wandelen is een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Het reguleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Hierdoor slaap je niet alleen makkelijker in, je slaapt ook vaster, wat goed is voor de kwaliteit van je slaap.

3. Wandelen maakt je creatief

Volgens onderzoekers van de Universiteit van Stanford in Californië heeft een wandeling een bijzonder positief effect: het verhoogt de creatieve inspiratie.

Het creatieve vermogen van mensen neemt toe tijdens en vlak na de wandeling. Of de wandeling binnen of buiten is, maakt weinig verschil. Dus, huist er chaos in je hoofd thuis of op het werk? Ga naar buiten en wandel 20 minuutjes in de frisse lucht. Op deze manier komen de hersenen even tot rust en loopt je hoofd leeg. Eenmaal terug achter je bureau voel jij jezelf als herboren.

4. Wandelen kan alleen, maar ook in groep

Het leuke aan wandelen is, dat je niet moet wachten tot je een partner vindt om met je mee te sporten. En als je nood hebt aan een goede babbel, nodig dan een vriend of vriendin uit, en klets lekker bij tijdens het wandelen. Of na het wandelen bij een verfrissend drankje. Gaan wandelen met je gezin, familie of vrienden is de ideale gelegenheid om bij te praten en samen plezier te maken terwijl je gezond beweegt.

5. Wandelen biedt vrijwel geen risico op blessure

Wandelen is een natuurlijk beweging die je dagelijks doet. Je lichaam is hierop getraind waardoor je jouw spieren niet extra gaat belasten. Doordat wandelen vaak in een relatief lage snelheid gaat is het risico op blessures zeer klein. Je kan dus zonder al te veel vrees voor blessures deelnemen aan een wandeltocht langs het strand of door het bos.

Net zoals bij alle andere sporten is het wel belangrijk om er niet meteen in volle vaart in te vliegen. Begin rustig met een rondje in de buurt en herhaal dit een aantal keer voordat je je aan een langere georganiseerde tocht waagt. Wandel steeds rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak je passen niet te groot en laat je armen soepel mee bewegen en je zal zien dat je moeiteloos geniet van die stap-kilometers.

6. Wandelen heeft positieve effecten op je gezondheid

Het menselijk lichaam is niet gemaakt om te zitten, wel om in beweging te zijn. Wandelen is zeer goed voor je spieren en botten. Vaak wandelen zorgt voor sterk kraakbeen, sterke botten en sterkere spieren. Hierdoor daalt de kans op problemen met je gewrichten.

Wandelen is goed voor hart en bloedvaten. Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed. Ook verbetert wandelen de conditie van je hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% wanneer je één uur per week actief beweegt. Wie veel wandelt, vergroot eveneens het vermogen van zijn longen en kan meer en beter zuurstof opnemen.

Wandelen helpt tegen diabetes. Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58%.

Door te wandelen verbrandt je calorieën. Wanneer je een uur stevig doorstapt (5 kilometer/uur), dan verbrandt je ongeveer gemiddeld 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar. Uiteraard zal je niet vermageren als je ook je voedingspatroon niet aanpast.

Wandelen kan ook de kans op kanker verminderen. Vooral mensen met darmkanker kunnen baat hebben bij een fikse wandeling, de overlevingskans wordt hiermee vergroot. Idem geldt voor borst- en baarmoederkanker.

7. Van wandelen krijg je killer benen en een strakkere buik.

Je traint niet alleen je beenspieren, maar je benen krijgen ook een betere bloedcirculatie. Dus zeg maar adieu tegen die spataderen en zwellingen in de benen. Daarnaast zal je merken dat het gebied rond je buik en taille strakker wordt van wandelen. Door te wandelen reageert je lichaam ook beter op insuline waardoor buikvet vermindert.

8. Wandelen is uiterst toegankelijk

Als je kan stappen, dan kan je wandelen. Wandelen is zeer toegankelijk. Je hebt er geen dure sportuitrusting voor nodig zoals bij fietsen en je kan het overal doen, alleen of samen. Je zult dus onmogelijk nog een excuses kunnen zoeken om niet te gaan bewegen! Tenzij de regen misschien.

9. Mentale effecten

Bewegen – en dus ook wandelen – versterkt je mentale veerkracht. Uit verschillende studies blijkt dat regelmatig wandelen een positief effect heeft voor je zelfvertrouwen. Je wordt vrolijker en je krijgt meer energie waardoor je minder kans krijgt om angst- en stressgerelateerde klachten te ontwikkelen. Door te wandelen zal je je ook beter in je vel voelen en gaat het lichaam efficiënter om met het verwerken van dat soort klachten.